Weblog: 007 Pagina printen

woensdag 27 december 2017

Deze weblog is op 27 december 2017 verschenen op www.akkerwijzer.nl

Vlak voor de kerst zond een onderzoeker een oud krantenbericht en een link toe over een luchtkussenvoertuig bij bietentransport in de natte herfst van 1974. Er stond een rups voor om het voertuig vooruit te trekken op de akker. Bijna net zo spectaculair als de hovercraft – de originele naam voor zo’n voertuig – in een film van James Bond. Maar met een cruciaal verschil: langzaam rijdend terwijl het voertuig ontworpen is om juist snel vooruit te komen op onbegaanbaar terrein. De hovercraft is nooit echt doorgebroken. Lawaai, energieverbruik en kosten waren de grootste knelpunten.

Zo zijn er natuurlijk meer voorbeelden van niet doorgebroken ideeën. Bijvoorbeeld elektrocuteren van schieters bij bieten of een vlammenwerper om graan al te drogen in de maaidorser. Anderen hebben een nichemarkt veroverd zoals paperpots bij suikerbieten in het noorden van Japan.

Vaak hebben ideeën meer tijd nodig om uit te rijpen en stap voor stap beter te worden. Banden maakten de slag van diagonaal naar radiaal. Minder slijtage en beter geschikt voor lagere drukken zijn de grote voordelen. Eerst waren er alleen stalen rupsen. Pas in de jaren 80 kwam een nieuwe impuls met rubber rupssystemen. Drukwisselsystemen waren al lang bekend uit militaire toepassingen. Veel later en stap voor stap gekomen in de landbouw om zowel op de weg als op de akker te rijden met de best passende bandspanning.

Keerzijde van betere techniek is dat deze ook wordt ingezet waar het niet hoort. Of dat nu is met ABS op de auto en dan denken dat je dan veilig hard kunt blijven rijden als het glad is. Of betere banden benutten om de lasten te verhogen of te rijden onder te natte omstandigheden. Onze oproep is al jaren om betere techniek voor rijden over land te benutten in het voordeel van de bodem en niet om wiellasten te verhogen.

Het is daarbij net als bij agent 007. De goede richting is duidelijk, hoe te realiseren is meestal spannender en uitdagend. Ook voor de bietenteelt. 2018 wordt vast weer een boeiend jaar met de nodige uitdagingen. Ik wens u daarbij alle goeds!

Contact: Frans Tijink

« Terug naar nieuws

IRS verhuist naar

Cosun innovation center

Per 9 februari is ons nieuwe adres:

Bezoekadres:
Kreekweg 1
4671 VA Dinteloord

Postadres:
Postbus 20
4670 AA Dinteloord

Bewaaradvies

Bepaal het bewaaradvies voor uw locatie

Code weersituatie voor 'Lelystad'

  • 22 jan 12:00 tot 23 jan 12:00 A
  • 23 jan 12:00 tot 24 jan 12:00 A
  • 24 jan 12:00 tot 25 jan 12:00 A
  • 25 jan 12:00 tot 26 jan 12:00 A
  • 26 jan 12:00 tot 27 jan 12:00 A

Advies

Code: A

Geen vorstbeschermende maatregelen

Bietenhopen moeten kunnen ventileren. Dus ook van winddichte afgedekte hopen het afdekmateriaal geheel of gedeeltelijk verwijderen na een vorstperiode.

Het Bewaaradvies suikerbieten is vanochtend om 9.00 uur vastgesteld met de op dat moment geldende weersverwachting.

Leer van uw bietenhoop


Aan bieten aan de hoop is nog het nodige waar te nemen. Ook de gerooide biet geeft nog diverse signalen af. In dit bericht een aantal symptomen, de oorzaken en signalen voor zowel de korte als de lange(re) termijn.

GewasBeschermingsBulletin suikerbieten

Op 7 maart 2017 is de voorlichtingsboodschap gewasbescherming suikerbieten 2017 verschenen als bijlage bij Cosun Magazine. Hij is ook dynamisch op de site en in de IRS-app. Als pdf is hij ook beschikbaar.

Toelatingssituatie

Een actuele lijst van in suikerbieten toegelaten gewasbeschermingsmiddelen is te raadplegen op onder andere de IRS-site: www.irs.nl/toelatingssituatie. Deze lijst wordt geactualiseerd door de BO Akkerbouw.